Skip to main content

Domme vragen bestaan wel


Intensive Cares vol
onfortuinlijke principiëlen
hebben andermaal uitgewezen
dat God hooguit genade kent
voor wie hem van de hand wijst maar toch blijft
de vraag ook mij bezighouden. Waarom
is er iets in plaats van niets
waarom niet niets
waarom iets in plaats van niets?

Het is geen vraag die de geleerden
uit hun slaap houdt vermoed ik
uit hoofde van hun
geleerdheid weten zij immers
dat deze diepste vraag ooit
ook de domste vraag ooit is en
ik ben beslist niet te dom
om dat te begrijpen maar
ook weer niet geleerd genoeg
om er toch niet wakker van te liggen
dus blijft mijn vraag. Waarom
is er iets in plaats van niets
waarom niet niets
waarom iets in plaats van niets?

Luister
zegt een geleerde zuchtend
de hoeveelheid negatieve energie
in het universum
is gelijk aan
de hoeveelheid positieve energie
in het universum
er is dus
nul energie

in het universum
wel te verstaan
er is dus
nul reden waarom
er niet iets uit niets kan zijn ontstaan
de bewezen Heer der Quanta
staat dit toe en wat
is toegestaan gebeurt
meestal ook verder
nog vragen?

Nee
zeg ik
al hebt u de vraag niet
werkelijk beantwoord want
wat heeft die energie er nou
mee te maken
en waar komt die Heer der Quanta
zelf dan vandaan en
waarom gebeurt alles wat
is toegestaan ook

daad-wer-ke-lijk?

Ik weet het donders goed:
er is geen ander soort antwoord
dan ‘tweeënveertig’ mogelijk
want door de vraag zélf
maak je al van niets iets
namelijk iets waarover je iets kunt vragen
en dat kan dus al eigenlijk niet
dat kan al niet als niets echt niets is

- en toch lig ik er,  
toch lig ik er wakker van.

Maar ook
maar ook
leef ik erin
warm ik mij
eraan
en erin
en groei
en bloei
en gedij ik
en straal ik zelfs
van een vreemd soort blijdschap
in en door die vraag.

Wat ben ik toch blij dat het mij beschoren
en vergund is zoiets dieps en doms te vragen! 

Hoe kan het toch?
Hoe bestaat het
dat het allemaal bestaat?
Dat vele vele alles
al die dingen allemaal
onafzienbare drommen
van dingen
verschillende dingen
door elkaar
ingewikkelde dingen
als een oog of een tentakel
dermatologen of wolkenkrabbers
boomchirurgie of een
axolotl een platypus
een bijenraat of een vulkaan
oorlogsmisdaden
een ellenlange kustlijn
of een oeroude bacterie
die zichzelf niet kunnen duiden
die ademend of zwijgend
dood of levend
verenigd zijn

in het mysterie.

Die er zomaar zijn.
Met ons ertussenin.
Met ons allemaal er ondanks alles goddank
tussenin.

Maar waarom?

Ik moet het blijven vragen…

De straffe kustwind speelt
met het rafelige knotje
van de norse hipstergeleerde
hij zit broedend op een rots
en kijkt uit over het omgekeerde
uitspansel van de oceaan
wanneer ook hem
de diepste en
domste vraag die ooit is gesteld
wordt gesteld:

Waarom professor
waarom is er iets in plaats van niets
waarom niet niets
waarom iets in plaats van niets?

Als u het niet weet professor
wie dan wel?

Gnuivend haalt hij zijn schouders op.
Wat een vraag.
Zie je nou wel? Ze bestaan.
Domme vragen.
Waarom er iets is in plaats van niets, zei je?
Logisch toch?

Omdat iets er is
en niets niet.

©Carl Stellweg

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Een stinkend bouwwerk van hypocrisie

  De aanvallen op ziekenhuizen in Oekraïne werden zonder voorbehoud als oorlogsmisdaad veroordeeld. Nu, in Gaza, is er veel meer aarzeling. Zouden ziekenhuizen toch niet een legitiem militair doelwit kunnen zijn? 'Meten met twee maten,' wordt er dan geroepen. Daar is tegenin te brengen dat je de oorlog van Israel tegen Hamas gerechtvaardigder zou kunnen noemen omdat Oekrainers geen 1200 Russen op veelal beestachtige wijze hebben vermoord. Ik heb naar bijna alle beelden van 7 oktober gekeken die ik kon vinden. En zelfs al zijn niet alle gerapporteerde gruwelen waar, ik heb zelden zo'n moorddadige smeerlapperij gezien als op 7 oktober. Inderdaad te vergelijken met ISIS, en Algerije in de jaren negentig, toen dat land werd geteisterd door de Gewapende Islamitische Groep. En toch is Israel voor mij de absolute bad guy in dit conflict. Ik 'kies' partij. De Palestijnse partij. Ik weiger om met een soort handenwringende machteloze wanhoop hier tegenaan te kijken. Ik haat z

Lenny Kuhr for Dummies

Het verstoren van het optreden van Lenny Kuhr is slecht en dom. Punt. Dit incident een uiting van jodenhaat noemen is óók slecht en dom. De pest hebben aan Israel, aan wat Israel doet, is niet hetzelfde als de pest hebben aan joden. 'Israel' en 'joden' zijn niet hetzelfde. Als je dat niet begrijpt, ben je debiel, ben je een gore opportunist, of ben je totaal vooringenomen. We leven in een land waarin niet-joden tegen joden die niet van Israel houden zeggen dat ze antisemiet zijn. De nieuwe onzichtbaren, de nieuwe genegeerden, dat zijn de joden die Israel niet steunen. Je van die mensen niets aantrekken is antisemitisme in de overtreffende trap, waar zo ongeveer de hele Nederlandse politiek zich schuldig aan maakt. Dat is nóg erger dan het verstoren van een optreden van Lenny Kuhr. Vraag maar aan Jaap Hamburger van Een Ander Joods Geluid , die ik al jaren ken. Een dappere man. Tien keer zo dapper als de hele Nederlandse Tweede Kamer en de Nederlandse regering bij elkaar

De gekoesterde vijand

Niemand schijnt nog te weten hoe die ook alweer precies in haar werk ging, die 'terugtrekking' door Israël uit de Gazastrook in 2005, waardoor Hamas nu 'volledig verantwoordelijk' zou zijn voor de penibele levensomstandigheden daar. Niemand schijnt te weten, schijnt ooit te hebben geweten, hoe Hamas eigenlijk aan de macht kwam in de Gazastrook. Ik schreef daar jaren geleden een lang achtergrondverhaal over dat nog steeds relevant is. Vandaar ik dat ik het nu weer plaats: Door Carl Stellweg Meer dan 2100 doden, vele duizenden gewonden, een half miljoen ontheemden en een materiële schade waarvan het herstel vele jaren zal vergen: ziedaar de oogst van vijftig dagen rauwe asymmetrische oorlogvoering in de Gazastrook. Volgens Israël ging het om zelfverdediging. Duidelijk is in ieder geval dat de operatie ‘Protective Edge’ van 8 juli 2014 tot en met 26 augustus 2014   onderdeel is van een patroon, een wetmatigheid, waarvoor tien jaar geleden een bewuste basis is gelegd, en wa