Skip to main content

Boomerang

 


Plakkaten en spandoeken, volgeklad
met leuzen, en daarmee door de
straten schuimen: schuldige
huiver bevangt me,
steeds als ik 
het zie.
 

Laat die beker van het giftig groot
gelijk aan mij voorbijgaan. Mijn
halfslachtig gestel is er,
vrees ik, niet tegen
bestand. 

Opruiende samenzang, schouder aan
schouder,allemaal leuk en aardig
en hou vol jongens, we shall
overcome and all that jazz,
maar shit, is dat eventjes
balen, toevallig moet
ik net hier afslaan,
deze fijne stille
steeg in. 

Ho, wacht! Wees gerust! Ik, ja
ook ik ben warm voorstander
van vrede en gerechtigheid
mondiaal. Dat jullie het
weten. Welzeker zie ik
daar de bewezen 
verdiensten
van in. 

De kwestie is: geweld laat zich moeilijk managen. Ik
ondervond  het aan den lijve. Militair geweld, in
zijn aard wanstaltig, het harde klikken van 
Kalasjnikovs, M-16’s, het diepe, slinkse
ratelen van tanks, die draken
zonder hoofd, hart
of smoel. 

Bloedgevaarlijke woonwijken in puin leggen voor je
land, zelfbescherming in haar zuiverste vorm, 
weerlozen in het schootsveld met zorgvuldig 
gecommuniceerd medeleven grondig
aan snippers schieten, 
collateral damage,
nietwaar. 

Zo is de mens, zo zijn de spaanders die vallen 
waar gewerkt wordt, à la guerre comme
à la guerre, zij zijn begonnen, 
helemaal zelf doen
hunnie zich
dit aan.
 

Het druist in tegen al het aanvaardbare, het druist
tegen alles in, maar je hebt niks te aanvaarden
– je hebt het dus maar te aanvaarden. Je
moet het doen met de wereld zoals die
is: een smerige, ellendige,
onbevattelijke plek,
altijd. 

Leerzaam, dat wel, die aanraking met het pure,
geniepige, supersonische kwaad,
het fluiten van een kogel,
godvergeten
dichtbij. 

Er valt niet tegenop te betogen, tegen de
diepe leegte die daarachter wemelt. Die
laat zich niet vermurwen door om 
het even welke pakkende leuzen
of allerinnigste samenzang.
Leegte is oorverdovend.
Oorverdovend
en dus ook
stokdoof. 

Liever blijf ik nu in mijn fluwelen bunker, houd
graag heel wat er van deze jongen over is,
aan dit moegebeukte lijf geen polonaise
meer, geen 'boodschap van hoop'
and more of that crap,
boomer in bonus,
kortom: het
is klaar. 

O ja? Nee. Voor één zaak moet de
welverdiende bunker nog
worden 
verloochend.
Precies voor
één zaak. 

Schoorvoetend maar overtuigd loop ik
mee met de kinderen die betogen
voor een toekomst hun
misschien 
al door
het voorgeslacht
- door mij dus -
ontstolen

en tot mijn wrange opluchting
tref ik in die stoet
heel af en toe een
medeboomer 

aan.

 

©Carl Stellweg

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Een stinkend bouwwerk van hypocrisie

  De aanvallen op ziekenhuizen in Oekraïne werden zonder voorbehoud als oorlogsmisdaad veroordeeld. Nu, in Gaza, is er veel meer aarzeling. Zouden ziekenhuizen toch niet een legitiem militair doelwit kunnen zijn? 'Meten met twee maten,' wordt er dan geroepen. Daar is tegenin te brengen dat je de oorlog van Israel tegen Hamas gerechtvaardigder zou kunnen noemen omdat Oekrainers geen 1200 Russen op veelal beestachtige wijze hebben vermoord. Ik heb naar bijna alle beelden van 7 oktober gekeken die ik kon vinden. En zelfs al zijn niet alle gerapporteerde gruwelen waar, ik heb zelden zo'n moorddadige smeerlapperij gezien als op 7 oktober. Inderdaad te vergelijken met ISIS, en Algerije in de jaren negentig, toen dat land werd geteisterd door de Gewapende Islamitische Groep. En toch is Israel voor mij de absolute bad guy in dit conflict. Ik 'kies' partij. De Palestijnse partij. Ik weiger om met een soort handenwringende machteloze wanhoop hier tegenaan te kijken. Ik haat z

Lenny Kuhr for Dummies

Het verstoren van het optreden van Lenny Kuhr is slecht en dom. Punt. Dit incident een uiting van jodenhaat noemen is óók slecht en dom. De pest hebben aan Israel, aan wat Israel doet, is niet hetzelfde als de pest hebben aan joden. 'Israel' en 'joden' zijn niet hetzelfde. Als je dat niet begrijpt, ben je debiel, ben je een gore opportunist, of ben je totaal vooringenomen. We leven in een land waarin niet-joden tegen joden die niet van Israel houden zeggen dat ze antisemiet zijn. De nieuwe onzichtbaren, de nieuwe genegeerden, dat zijn de joden die Israel niet steunen. Je van die mensen niets aantrekken is antisemitisme in de overtreffende trap, waar zo ongeveer de hele Nederlandse politiek zich schuldig aan maakt. Dat is nóg erger dan het verstoren van een optreden van Lenny Kuhr. Vraag maar aan Jaap Hamburger van Een Ander Joods Geluid , die ik al jaren ken. Een dappere man. Tien keer zo dapper als de hele Nederlandse Tweede Kamer en de Nederlandse regering bij elkaar

De gekoesterde vijand

Niemand schijnt nog te weten hoe die ook alweer precies in haar werk ging, die 'terugtrekking' door Israël uit de Gazastrook in 2005, waardoor Hamas nu 'volledig verantwoordelijk' zou zijn voor de penibele levensomstandigheden daar. Niemand schijnt te weten, schijnt ooit te hebben geweten, hoe Hamas eigenlijk aan de macht kwam in de Gazastrook. Ik schreef daar jaren geleden een lang achtergrondverhaal over dat nog steeds relevant is. Vandaar ik dat ik het nu weer plaats: Door Carl Stellweg Meer dan 2100 doden, vele duizenden gewonden, een half miljoen ontheemden en een materiële schade waarvan het herstel vele jaren zal vergen: ziedaar de oogst van vijftig dagen rauwe asymmetrische oorlogvoering in de Gazastrook. Volgens Israël ging het om zelfverdediging. Duidelijk is in ieder geval dat de operatie ‘Protective Edge’ van 8 juli 2014 tot en met 26 augustus 2014   onderdeel is van een patroon, een wetmatigheid, waarvoor tien jaar geleden een bewuste basis is gelegd, en wa