Skip to main content

Mijn schaduwoeuvre

 

Mijn verbijsterend ongelezen gebleven letterkundige oeuvre kennen jullie natuurlijk al uit en te na vanwege alle enthousiaste vindikleukjes die jullie het hebben gegeven, maar ik noem het hier nog even. Het gaat om mijn romans 'Mijn beeldschone aandoening' en 'De handlangers' en mijn verhalenbundels 'Het verbond tegen meedogenloos mooie jongens' en 'De blonde varaan'. Dan is er nog het non-fictieboekje 'De wereld van de islam in begrijpelijke taal'.
Minder bekend is dat ik ook een Schaduwoeuvre op mijn naam heb staan, te weten biografieen van NBN-ers (Niet-Bekende Nederlanders) die ik in opdracht heb geschreven.

Nee, vrees niet, die boeken zijn niet voor de handel bestemd! Al zou je willen (wat je niet wilt): je kunt ze niet eens kopen!
Het paradoxale is dat dit officieuze oeuvre mij veel meer heeft opgeleverd dan mijn officiële.
('Bent u verbitterd prof. dr. C. J. R. Stellweg? Acht u zich miskend?' 'Jazeker, ook al besef ik dat er onnoemelijk groter leed is in de wereld.')
Toch voel ik de behoefte dit schaduw-oeuvre hier te etaleren. Omdat ik er trots op ben, omdat het mij zo veel plezier heeft verschaft, maar ook om een puntje te maken: de levens van Niet-Bekende Nederlanders zijn een onuitputtelijke bron van rijkdom en een oefening in empathische verbreding. Je ontmoet mensen die je anders nooit zou hebben gekend en leert iets van ze - hoe dan ook.
Ik schreef de levensverhalen van een man die een halve eeuw lang bankemployé van een uiterst eigengereide soort en tevens een zeer succesvol yogaleraar was, van een oer-optimistische IT-ondernemer die een veelgelaagd loflied afstak op de gecontroleerd vrije opvoeding die hij van zijn ouders kreeg, en van een man die de eerste tien jaar van zijn leven doorbracht in wat toen nog Nederlands Indie heette, zijn vader op jonge leeftijd verloor in een van de grootste scheepsrampen in de wereldgeschiedenis (nee, niet de Titanic, veel erger), en als chemicus een 'passie voor bitumen' (asfalt en zo) ontwikkelde.
Wat mij allemaal is toevertrouwd, ik had het niet willen missen. Ik heb heel veel geleerd over het bankwezen, het verzekeringswezen, ondernemerschap, dorpspolitiek, de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd, en van scheikunde met al haar praktische toepassingen, en nog veel meer, van mensen die mij daarover uit de eerste hand konden vertellen.

Ik heb ook mensen ontmoet die veronderstelden dat mijn ghostwriterschap vast heel saai werk was 'omdat de levens van de meeste mensen natuurlijk totaal oninteressant zijn', maar als je dat denkt, dan ben je - sorry - een wereldvreemde elitaire droeftoeter; ik ben er zelf van overtuigd dat uit de meeste levens een interessant verhaal valt te destilleren, daarom juist kunnen literatuur en aanverwante disciplines als filmkunst en journalistiek bestaan: omdat de wereld van verhalen wemelt. En als ik een 'passie' heb, dan is het die verhalen herkennen en te boek stellen. Het is een voorrecht om dat te doen, ik zie het min of meer als een vorm van dienstbetoon - zo niet eerbetoon - aan de mensheid.

Comments

Popular posts from this blog

Lenny Kuhr for Dummies

Het verstoren van het optreden van Lenny Kuhr is slecht en dom. Punt. Dit incident een uiting van jodenhaat noemen is óók slecht en dom. De pest hebben aan Israel, aan wat Israel doet, is niet hetzelfde als de pest hebben aan joden. 'Israel' en 'joden' zijn niet hetzelfde. Als je dat niet begrijpt, ben je debiel, ben je een gore opportunist, of ben je totaal vooringenomen. We leven in een land waarin niet-joden tegen joden die niet van Israel houden zeggen dat ze antisemiet zijn. De nieuwe onzichtbaren, de nieuwe genegeerden, dat zijn de joden die Israel niet steunen. Je van die mensen niets aantrekken is antisemitisme in de overtreffende trap, waar zo ongeveer de hele Nederlandse politiek zich schuldig aan maakt. Dat is nóg erger dan het verstoren van een optreden van Lenny Kuhr. Vraag maar aan Jaap Hamburger van Een Ander Joods Geluid , die ik al jaren ken. Een dappere man. Tien keer zo dapper als de hele Nederlandse Tweede Kamer en de Nederlandse regering bij elkaar...

Het antisemitisme van de Nederlandse politiek

  Ja, erg, het antisemitisme in Nederland. Het rijst de pan uit. Het is weer 1933. Goed dat Dilan Yesilgoz, Miriam Bikker en Ulysse Elian - politici die bekend staan om hun open, onbevooroordeelde houding - in gesprek zijn gegaan met 'vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap'. Dat wil zeggen: een deel van de joodse gemeenschap. Bijvoorbeeld Esther Voet, die ooit, als voorzitter van het CIDI (Centrum voor Informatie en Documentatie Israel, in de praktijk een lobbyclub voor de politiek van Israel ), het liquideren van vier voetballende Palestijnse jongetjes op het strand van Gaza afdeed met: 'Ja, vreselijk, maar dit is wel, oorlog, hè?' Esther Voet, die je op twitter nog wel eens kon betrappen op het delen van fakeberichten en dan boos reageerde. Zij is echt de meest bona fide en betrouwbare vertegenwoordiger van de joodse gemeenschap die je kunt vinden. Net als Ron Eisenmann, de huidige voorzitter van het CIDI. Wat is tegenwoordig antisemitisme in Nederland? Dat is v...

'Gaza is een hele liefdevolle samenleving'

Dit artikel verscheen ook in Soemoed januari-februari nr. 1   Carl Stellweg Eind januari had ze Ali nog gesproken. Ze kon hem amper verstaan door de inslaande bommen, het rommelen van de dood die hem en velen anderen in Khan Younis – de grootste stad in het zuiden van de Gazastrook – permanent belaagde. ‘Ik wil alleen je stem even horen’, zei Ali, negentien jaar oud, boven het oorlogslawaai uit. Aan de andere kant van de lijn was kunstenares Suzanne Groothuis in het verre Nederland. Die verzuchting zei veel. Twee zaken helpen de Gazanen in hun humanitaire doodsnood het meest: het beetje materiële hulp dat ze ontvangen én het contact met de buitenwereld. Dat laatste zegt hun dat ze echt geen menselijk ongedierte zijn. Het weerspreekt de boodschap van vernietiging die dagelijks op hen neerdaalt en die luidt: jouw leven is niets waard. Het bevestigt dat ze nog steeds menselijke wezens zijn die de belangstelling en het medeleven waard zijn van andere menselijke wezens, in een ander, v...