Skip to main content

Malcontente

 


Van jou moet het altijd maar zomer zijn, malcontente
Altijd zomer, altijd zonnig, altijd warm, malcontente
En dan ís het zomer, ís het zonnig, ís het warm
en is het nog niet goed
Want te veel zomer, te veel zon, en veel te warm
en een regering die daar niets tegen doet.

Laat ik je dit vertellen: elk jaargetijde smeekt
om ook jou een toefje geluk te mogen schenken
Om er ook voor jou af en toe te mogen zijn
Het geluk vindt een sluipweg door alle seizoenen, malcontente,

je moet het alleen willen zien
je moet het eens onder ogen durven zien
Geluk vergt nu eenmaal een tikkeltje guts
Ja en leegte schenkt rust
En een omarming doet pijn
Maar ik, ik heb soms misschien iets met pijn

Dus omarm ik
de sombere zwier van de herfst
het majesteitelijk grijs van de winter
de vuilroze rok van het voorjaar
het malse zweet van de zomer
en wat heb je nog meer

En wat ík kan
moet jij toch ook kunnen, malcontente
Ik weet hoe het is, misschien nog beter dan jij
om te vertikken nog een vinger
of vin te verroeren
en alles te krenken,
te kakken te zetten
wat voor een beetje genegenheid pleit

Ik weet van de wreedheid en wroeging
Ik weet van de hoed en de rand
van de put en de rand
De diepe put en de te hoge rand

Juist daarom zijn wij
herfst en winter
lente en zomer
moe maar gelukkig
droef maar gelukkig

want alles wat straalt,
dat straalt in het duister
straalt uit het duister,
straalt door het duister,

ja, alles wat straalt,
dat straalt in het duister
straalt uit het duister,
straalt door het duister,

ja, en wist je dat
alles wat straalt,
dat straalt in het duister,
straalt uit het duister,
straalt door het duister.

Omhels dus maar het louche geluk
van de weemoedige opportunist
de luchtige levensontkenner
voor wie 't glas immer halfvol is, halfvol ja, en
denk daar nog maar eens goed over na, malcontente.

©Carl Stellweg

Comments

  1. Niet verkeerd heer Stellweg.
    Prachtig zelfs.

    ReplyDelete
  2. Wij danken u, heer Anonymous

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Een stinkend bouwwerk van hypocrisie

  De aanvallen op ziekenhuizen in Oekraïne werden zonder voorbehoud als oorlogsmisdaad veroordeeld. Nu, in Gaza, is er veel meer aarzeling. Zouden ziekenhuizen toch niet een legitiem militair doelwit kunnen zijn? 'Meten met twee maten,' wordt er dan geroepen. Daar is tegenin te brengen dat je de oorlog van Israel tegen Hamas gerechtvaardigder zou kunnen noemen omdat Oekrainers geen 1200 Russen op veelal beestachtige wijze hebben vermoord. Ik heb naar bijna alle beelden van 7 oktober gekeken die ik kon vinden. En zelfs al zijn niet alle gerapporteerde gruwelen waar, ik heb zelden zo'n moorddadige smeerlapperij gezien als op 7 oktober. Inderdaad te vergelijken met ISIS, en Algerije in de jaren negentig, toen dat land werd geteisterd door de Gewapende Islamitische Groep. En toch is Israel voor mij de absolute bad guy in dit conflict. Ik 'kies' partij. De Palestijnse partij. Ik weiger om met een soort handenwringende machteloze wanhoop hier tegenaan te kijken. Ik haat z

Lenny Kuhr for Dummies

Het verstoren van het optreden van Lenny Kuhr is slecht en dom. Punt. Dit incident een uiting van jodenhaat noemen is óók slecht en dom. De pest hebben aan Israel, aan wat Israel doet, is niet hetzelfde als de pest hebben aan joden. 'Israel' en 'joden' zijn niet hetzelfde. Als je dat niet begrijpt, ben je debiel, ben je een gore opportunist, of ben je totaal vooringenomen. We leven in een land waarin niet-joden tegen joden die niet van Israel houden zeggen dat ze antisemiet zijn. De nieuwe onzichtbaren, de nieuwe genegeerden, dat zijn de joden die Israel niet steunen. Je van die mensen niets aantrekken is antisemitisme in de overtreffende trap, waar zo ongeveer de hele Nederlandse politiek zich schuldig aan maakt. Dat is nóg erger dan het verstoren van een optreden van Lenny Kuhr. Vraag maar aan Jaap Hamburger van Een Ander Joods Geluid , die ik al jaren ken. Een dappere man. Tien keer zo dapper als de hele Nederlandse Tweede Kamer en de Nederlandse regering bij elkaar

De gekoesterde vijand

Niemand schijnt nog te weten hoe die ook alweer precies in haar werk ging, die 'terugtrekking' door Israël uit de Gazastrook in 2005, waardoor Hamas nu 'volledig verantwoordelijk' zou zijn voor de penibele levensomstandigheden daar. Niemand schijnt te weten, schijnt ooit te hebben geweten, hoe Hamas eigenlijk aan de macht kwam in de Gazastrook. Ik schreef daar jaren geleden een lang achtergrondverhaal over dat nog steeds relevant is. Vandaar ik dat ik het nu weer plaats: Door Carl Stellweg Meer dan 2100 doden, vele duizenden gewonden, een half miljoen ontheemden en een materiële schade waarvan het herstel vele jaren zal vergen: ziedaar de oogst van vijftig dagen rauwe asymmetrische oorlogvoering in de Gazastrook. Volgens Israël ging het om zelfverdediging. Duidelijk is in ieder geval dat de operatie ‘Protective Edge’ van 8 juli 2014 tot en met 26 augustus 2014   onderdeel is van een patroon, een wetmatigheid, waarvoor tien jaar geleden een bewuste basis is gelegd, en wa